Week 5 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karin Lens - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karin Lens - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Karin Lens

Blijf op de hoogte en volg Karin

06 December 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi allemaal,

Deze week was mijn laatste week op House of Resurrection, omdat de vakantie is begonnen op 30 november. Maandag was de officiële laatste schooldag. Veel ouders lieten hun kind al thuis, dus hadden we maar 13 kinderen in de klas. Ik heb er nog een gezellige dag toen van gemaakt samen met de kinderen.
Maandagavond toen kwamen de vijf studenten van het andere huis langs. Zij moesten een opdracht voor school doen en wij hebben ze daarbij geholpen. We dachten met zijn allen om er gelijk een leuke avond van te maken, dus hebben we een barbecue gedaan. Het is namelijk ook weer afgelopen week erg mooi weer geweest. Het was een geslaagde avond.

Dinsdag was de allerlaatste schooldag: de graduation. De diploma uitreiking werd gedaan in Erica House. Dit is een ander weeshuis in de township Bethelsdorp. Bethelsdorp is de township waar ik ook werk. 12 kinderen kregen een diploma om volgend jaar naar grade R te gaan. Dit is groep 2/3 in Nederland. Tijdens de graduation traden alle kinderen van de playschool op, ze deden liedjes zingen, dansen en versjes. Door een klein toneelstukje vertelden ze ook nog wat ze hadden geleerd tijdens het afgelopen jaar. Na alle optredens kwamen de 12 kinderen op het podium en kregen zij allemaal een toga en een hoed op, zoals in Amerika. Daarna kregen ze hun diploma uitgereikt en kregen ze een cadeautje. Zuid-Afrika is familie erg belangrijk, dus bijna alle kinderen namen allerlei familieleden mee en dit vond ik ook leuk om te zien. Het was erg leuk en bijzonder om dit mee te mogen maken.
’s Avonds heeft mijn huisgnootje mij en de andere huisgenootjes uiteten genomen, omdat het haar laatste avond was voordat ze terug ging naar Nederland. We gingen eten bij ons favoriete tentje: de Company. Hier hebben ze heerlijk eten en het heeft een gezellige sfeer en je hebt uitzicht op de zee.
Na het eten zijn we naar Barney’s geweest, hier is elke dinsdagavond karaoke. Er komt vooral blanke Afrikanen, Engelsen, Duitsers en je ziet ook een paar donkere Afrikanen. Dit was erg leuk om een keer te zien en het was zeker een geslaagde en vooral gezellige laatste avond met zijn vieren.

Op woensdag had ik dus geen project meer, maar ben ik met mijn huisgenootje mee geweest naar haar laatste keer zwemles geven. Na de zwemles zijn we zelf ook nog even het water ingedoken. Later kwamen de studenten van het andere huis waar we op maandag mee hebben gebarbecued ook nog even langs in het zwembad. We hebben er dus nog een gezellige dag van gemaakt.
Mijn huisgenootje had als afscheid van ons pepergenoten gemaakt. Zo lijkt het toch alsof we een beetje in Nederland met Sinterklaastijd.
Donderdag 1 december was het World’s Aidsdag. Dit werd uitgebreid gevierd op House of Resurrection. Er wordt veel aandacht besteed op zo een dag, omdat hiv en aids percentage ongelofelijk hoog is in Afrika. Al 2 weken voor deze dag zijn er overal flyers uitgedeeld om de lokale bevolking naar House of Resurrection te laten komen om het met z’n allen te kunnen vieren. In de tuin van het complex was een grote tent neergezet om de mensen daarin te verwelkomen. Voor alle 350 mensen die er waren hebben we met al het personeel van House of Resurrection eten gemaakt. Van 8 uur ’s ochtends tot 11 uur hebben we in de keuken gestaan met ruim 20 mensen. Iedereen kreeg een lunchbox. Daarin zat cake, koekjes, worstenbroodjes, kip, brood en nog meer. Ook hier maakten we dus weer een uitgebreide lunch. Om 11 uur begon het programma. Eerst kregen we een dienst van een pastor uit Bethlesdorp en dat was leuk om te zien, omdat ze ook liedjes zongen waarbij iedereen ging dansen en meezingen. Na de dienst waren er allemaal sprekers over gezond leven en kregen mensen voorlichting zodat zij geen hiv kunnen krijgen. De sprekers hadden dus allemaal een boodschap en dat vond ik erg goed. Er kwamen ook allemaal kinderen uit de township en van het weeshuis van House of Resurrection en zij gingen optreden geven van dans en zang. Na een vullende programma van 3 uur kreeg iedereen een lunchbox en was het afgelopen. Ik vond het bijzonder om zo een dag mee te maken, want dit laat zien dat er zeker wel aandacht wordt gegeven aan de ziekte en dat ze steeds meer bezig zijn om mensen in te lichten over hoe de ziekte voorkomen kan worden.
Op vrijdag heb ik afscheid genomen van de mensen van House of Resurrection. Ik heb aan de klas boekjes, puzzels en een spel gedoneerd. Aan de kinderen van het weeshuis heb ik wat kleding van mijzelf gedoneerd. Alles qua eten, kleding, levensmiddelen, speelgoed wordt gedoneerd. 3 keer per week wordt er eten gebracht door een supermarktketen. Zoals jullie kunnen lezen is het dus allemaal erg arm en zonder de donaties zouden ze niet kunnen blijven bestaan. Het is fijn dat er vee mensen dus doneren en dat ze de weeskinderen een veilige plek kunnen bieden. Ik heb een unieke ervaring meegemaakt door te werken op House of Resurrection. Ik heb nu nog 1 werkweek over en dan ga ik meehelpen bij Vistarus. Dit is een daklozenopvang, hier heb ik over verteld in mijn derde reisverslag. Mijn huisgenootjes werken hier namelijk en zij organiseren in de zomervakantie (die nu begonnen is) voor 60 kinderen activiteiten. Ik ga ze hierbij voor een week helpen. De leeftijd verschillen van 6 tot ongeveer 16 jaar. Ik laat jullie volgende week hoe het daar is!
Ik was al vroeg klaar vrijdag, dus heb ik mijn middag doorgebracht aan het zwembad. Kan nu nog even van het weer genieten voordat ik weer naar het koude kikkerlandje ga. En zoals elke vrijdag zijn we ook weer deze vrijdag uiteten geweest.
Op zaterdag zijn we wezen ziplinen in Tsitsikamma. We vetrokken al vroeg, maar helaas mankeerde mjjn auto iets waardoor we op een gegeven moment langs de snelweg stilstonden. Het was niet meer mogelijk om terug te keren naar Port Elizabeth want we zaten al een uur verder er vandaan. De man waar ik de auto heb gehuurd is toen gekomen met een andere auto. Nu rijd ik in een coole chiqo (bijna alle vrijwilligers rijden hier in) met jawel een airco die werkt. Die was toen ook hard nodig, want het was rond de 32 graden. Uiteindelijk na ruim 4 uur zijn we aangekomen in Tsitsikamma. Het ziplinen was erg leuk om te doen en er was een mooi uitzicht op een waterval.
’s Avonds zijn ben ik met mijn huisgenootjes naar onze favoriete pizzaria geweest.
Zondag hebben we eerst een rustig ochtendje gehouden. Onze Afrikaanse roommate had namelijk een feestje gegeven zaterdag en dat was beetje laat geworden. ’s Middags zijn we in Jeffrey’s Bay wezen paardrijden. Dit was voor mij de eerste keer en moet eerlijk toegeven dat ik het stiekem toch wat eng vond. We waren met een klein groepje maar zonder veel uitleg moesten we paard gaan rijden voor bijna 3 uur lang. Het was echter wel een hele mooie tocht. We gingen door de duinen en over het strand. Ik vond het een bijzondere ervaring maar in de toekomst kijk ik liever naar paarden van een afstandje. ’s Avonds heb ik samen met mijn huisgenootjes ons voorbereid op de activiteiten voor komende week op Vistarus. Ik ben erg benieuwd en heb er veel zin. Volgende week schrijf ik mijn laatste blog alweer. Dan kunnen jullie nog 1 keer mijn avonturen lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Karin

Actief sinds 04 Nov. 2016
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 5824

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 13 December 2016

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: