Week 2 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karin Lens - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karin Lens - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Karin Lens

Blijf op de hoogte en volg Karin

15 November 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Het tweede weekend dat ik er was, ben ik op zaterdag samen met huisgenootje naar de Valley Market geweest. Dit is een grote markt met allemaal eten. Hier hebben we zelfs pannenkoeken gegeten. Heb ik toch echt iets Hollands gegeten!
Ik ben zaterdag ook samen met twee andere vrijwilligers naar wildpark Schotsia geweest. Hier gingen we met een jeep door het park heen. Tijdens de tocht zijn we veel dieren tegen gekomen, zoals: giraffen, buffels, herten, impala’s, Nyala, Neushoorns, zebra’s, nijlpaarden, olifanten en de leeuwen. Ik heb bijna de big 5 gespot. Helaas waren er geen luipaarden in het park, maar die zijn ook heel moeilijk om te spotten in een park. Het was in ieder geval heel gaaf om deze dieren te zien in het wild! Deze tocht maakte het ook bijzonder doordat we ’s avonds toch 9 uur in het park waren, waardoor je dus ook dieren in het donker kon zien.
Op zondag ben ik met mijn huisgenootje gaan surfen op Jeffrrey’s Bay. Dit is het enige strand vlakbij Port Elizabeth waar er goed gesurfd kan worden. Hier kregen we een surfles van twee uur lang. Het lukte mij al vrij snel om te blijven staan, maar de techniek is veel moeilijker dan het eruit zien. Het blijven staan is het moeilijkste, maar het is mij gelukt! Na het surfen zijn we nog gezellig uiteten geweest.

Maandag ben ik begonnen bij het nieuwe project ‘House of Resurrection’. Dit is een complex waar een grote weeshuis is, twee kleine weeshuizen, een play school voor kinderen van 0 tot 2,5 (wat wij noemen een crèche) en een play school voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar oud. Bij de play school van 2,5 tot 6 jaar werk ik. Het is een soort peuter/kleuterschool. Ik heb in de klas 33 kinderen, maar ze zijn er nooit allemaal tegelijk. Ik had maandag veel verwachtingen, zoals veel lesjes geven. Maar helaas kwamen deze verwachtingen niet helemaal uit. Het gaat er hier heel anders aan toe dan in Nederland. Alle kinderen uit de klas komen hier uit de townships, of zoals ze dat hier zeggen ‘de area’s’. Ze krijgen vanuit thuis weinig discipline, waardoor ze op school met de harde hand moeten worden aangepakt. De kinderen luisteren dan ook niet naar iemand anders, dan de leerkracht. Daar hebben zij in verloop van tijd respect voor gekregen. Voor mij hebben ze dat nog lang niet, dus ze luisteren ook nauwelijks. Dit maakt lesjes geven wel erg moeilijk. Maar met kleine groepjes werken werkt veel beter, dus dat ben ik nu regelmatig aan het doen. Het is hier dan ook heel normaal dat de kinderen worden geslagen als zij niet luisteren. De leerkracht heeft ook tegen mij gezegd dat ik ze met de harde hand moet aanpakken, maar dat gaat over mijn grens. De eerste paar dagen zijn dus zeer indrukwekkend geweest. Je hebt vaak ogen te kort om te zien wat er allemaal gebeurt in een klas. Kinderen mogen van alles wat in een klas in Nederland niet mag, zoals rennen, verstoppertje, trekken en duwen, schreeuwen etc. Doordat ze deze dingen allemaal doen, merk je wel dat ze het thuis niet makkelijk hebben en vaak niet gestimuleerd worden door de ouders.
Op school krijgen de kinderen elke dag ook ontbijt, en warme maaltijd. Dit krijgen ze, omdat veel kinderen niet genoeg eten krijgen thuis. Je wordt even dan weer met de neus op de feiten gedrukt als je dit voor het eerst hoort. Nu hebben jullie een beetje een idee hoe het is in de klas. Maar desondanks wil ik elke dag op school gebruiken om te genieten en de kinderen beter te leren eruit te halen in de tijd dat ik er ben.

Het afgelopen weekend ben ik samen met Eileen naar Kaapstad geweest. We vlogen op vrijdag al vroeg, zodat we nog een hele dag hadden. In Kaapstad verbleven we in een backpackershotel. Het hotel lag gelegen in de Longstreet. Dit is de straat van Kaapstad. Overdag was het vol toerisme en ’s avonds kwamen de lokale mensen die vooral naar de clubs en barren gingen. Hierdoor was het tot in de late uurtjes de lawaai nog te horen in onze kamer. De hostel lag echter wel centraal gelegen en het is leuk om een keer te verblijven in een backpackers hotel.
Vrijdag hebben we een tweedaags ticket gekocht voor de hon op hop off gekocht. Deze dag hebben we dus al veel van de stad gezien. ’s Avonds hebben we toen niet zoveel gedaan, omdat het toch minder veilig is dan in Port Elizabeth.
Zaterdag gingen we als eerst naar de Tafelberg. Er is een kabelbaan waarmee je naar boven kan, maar die was ’s ochtends door het weer niet open. Wij zijn toen het unieke avontuur aangegaan door de Tafelberg te beklimmen. Het was een zware tocht, want het was een tocht zonder vlak pad. We hebben er uiteindelijk 2,5 uur over gedaan. Ik vond het erg bijzonder om de berg te beklimmen en het uitzicht was zeker de moeite waard! Tijdens de beklimming kwamen we erachter dat de kabelbaan open was. We hebben dus ook besloten om naar beneden met de kabelbaan te gaan. Hierdoor kregen we ook meer tijd om andere dingen te doen. Na de Tafelberg zijn we nog met de bus verder gegaan en nog meer van Kaapstad te zien. Kaapstad is een erg mooie, bijzondere stad. Het verschil tussen arm en rijk is hier overduidelijk. Aan de ene kant van de straat staan krotjes en nog geen paar meter er naast staan gewone huizen. Het is te bizar voor woorden. Maar Kaapstad is zeker een stad om te bezichtigen, zo mooi is het.
Op zondag zijn we met de boot naar Robbeneiland geweest. Op dit eiland heeft Nelson Mandela in de gevangenis gezeten. We kregen tijdens de tour veel informatie en de gevangenis was ook bijzonder om te zien. Ook dit tripje is zeker de moeite waard geweest. We hebben echter ook echt geluk gehad, want wij hadden de eerste tour en de tours die daarna kwamen waren gecanceld vanwege de harde wind. Het weer is in Zuid-Afrika trouwens heel apart. ’s Ochtends kan het regenen en koud zijn en ’s middags kan opeens de zon weer gaan schijnen en erg warm zijn. Het kan echter ook andersom zijn, dus je moet altijd rekening houden in de ochtend met je kledingkeuze.
En op zondagavond vlogen we weer terug naar PE. Het weekendje weg was zeker de moeite waard en heel leuk!

En dan begint week 3 alweer…de tijd vliegt hier voorbij. Volgende week kunnen jullie weer een nieuwe blog lezen:)

Groetjes!

  • 15 November 2016 - 20:32

    Elly:

    Dag Karin,

    Het is weer een mooi reisverslag.......

    Gr. en kus van tante Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Karin

Actief sinds 04 Nov. 2016
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 5822

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 13 December 2016

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: