Week 3 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karin Lens - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karin Lens - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Karin Lens

Blijf op de hoogte en volg Karin

21 November 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi allemaal,

Na een leuk weekendje Kaapstad moesten we maandag toch echt weer aan de slag. Afgelopen week heb ik weer gewerkt bij House of Resurrection op de playschool. Ik heb gemerkt dat de kinderen steeds meer gewend aan mij raken en dat ik ook beter contact kan maken met ze. Het blijft echter wel zo dat ze het meest luisteren naar de leerkracht. Maar ik heb mijn draai langzamerhand ook gevonden en ik weet welke taken ik kan doen. Elke dag is anders op de playschool. De afgelopen week zijn de kinderen veel aan het oefenen geweest voor de graduation. Dit betekent dat er een diploma uitreiking zal zijn voor de kinderen die naar groep 3 gaan. In totaal zijn dit 12 kinderen en de graduation zal plaatsvinden op 29 november. Zelf heb ik ook een bijdrage bij het voorbereiden van de graduation, dus dat vind ik erg leuk.
De rest van de dagen zijn de kinderen veel aan het spelen en leer ik hen ook spelletjes, zoals tikspelletjes etc. Dit komt ook mede doordat de kinderen bijna zomervakantie hebben, deze begint namelijk 2 december.
Verder leer ik door het project nog steeds nieuwe dingen over het leven hier in Afrika. Ik leer dingen zoals, alles komt wel op zijn tijd. Het organiseren van de graduation is pas deze week van start gegaan. Maar ook hoe mensen behandeld willen worden. Het is hier heel normaal als je mensen begroet dat je ook vraagt ‘how are you’. Als de kinderen hier beginnen met de dag of gaan eten, bidden ze voor het eten. God is hier erg heilig, de meeste mensen gaan dan ook naar de kerk op zondag. Het meest schokkend vond ik dat er zoveel wordt geslagen, zowel thuis als op school. Vorige week was er een kindje in de klas en de hele ochtend merkte ik al dat er iets was. wat bleek, zijn vader had hem zo hard geslagen dat zijn rug blauw was. Dit vond ik echt schokkend. Ik heb dit aangegeven bij de leerkracht, maar ze vertelde mij dat ze dit vaker heeft gezien en weinig hieraan kan doen. Dan voel ik mij toch een beetje machteloos. Ik vind het dan ook erg fijn dat ik mijn warmte en liefde naar de kinderen kan overbrengen.

Verder zijn er 2 nieuwe Nederlandse vrijwilligers in het huis gekomen. Het klikte meteen en we zijn dan ook afgelopen weekend samen een weekend weg geweest. We zijn naar het kleine plaatsje Oudsthoorn geweest. Oudsthoorn ligt ongeveer 4 uur rijden van Port Elizabeth, dus daarom hadden we besloten om daar ook een nachtje te gaan slapen.
Op zaterdag gingen we vroeg weg en zijn we gaan sand boarden in Jeffrey’s Bay. Dit is een mooie plaats aan de kust. Sand boarden is een soort snowboarden, maar dan op het zand. We mochten 2 uur sand boarden en dat was erg leuk om te doen. Vervolgens zijn we doorgereden naar Oudtshoorn. In deze plaats zijn we naar een giraffenpark geweest dat heet ‘Chandelier’. Dit was een klein park en hier mochten wij giraffen eten geven. Het verhaal achter de giraffen was wel mooi, want van één giraf was de moeder overleden en van de andere giraf kon de moeder geen melk geven. Afrikaanse mensen hebben de giraffen in het park genomen en zo zijn ze op het idee gekomen dat mensen ze konden gaan voeren, zodat ze genoeg eten kregen. Dit was een bijzondere ervaring om te doen, want zeg nou zelf waar kan je dit nog doen!? Daarna zijn we naar het backpackershostel Karoo soul gegaan en hier hebben we overnacht.
Zondag zijn we vroeg weg gegaan om bij een restaurantje te gaan ontbijten. Het uitzicht was echt schilderachtig, zo mooi en rustig was het er. Vervolgens hebben we onze weg vervolgd naar de Cangogrotten. Hier hebben we een adventure tour gedaan. Dit betekende een tour van 1,5 uur waarbij je moest kruipen en buikschuiven door de grot heen. Ik heb nog nooit in mijn leven zo een mooie grot gezien. Van binnen leek het net door een beeldhouwer gemaakt, zo mooi was het. De tour was daarom ook erg bijzonder.
Na de grotten zijn we door gereden naar Monkeyland. Dit was een park met heel veel verschillende apen. De apen leven allemaal bij elkaar in één park en je liep er dwars doorheen. We kregen hier een rondleiding. Het was erg leuk om te horen wat voor soort apen er waren en hoe ze daar terecht zijn gekomen. Naast Monkeyland zat het vogelpark ‘Birds of Eden’. Hier heb ik veel verschillende en vooral bijzondere vogels bij elkaar gezien, van eenden tot papegaaien van flamingo’s tot vleermuizen. Dit was ook zeker een bezoekje waard.
Na een lange dag gingen we de lange reis weer terug naar huis. Kortom: het was een heel erg leuk en indrukwekkend weekend!

Volgende week kunnen jullie weer mijn volgende avonturen lezen:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Karin

Actief sinds 04 Nov. 2016
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 5819

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 13 December 2016

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: